סיור מקצועי לנציגי ארגוני התחבורה בישראל בנמל אשדוד
נכתב ע"י ד"ר אריה חממי
נציגי מליאת ארגוני התחבורה בישראל, השתתפו בסיור מקצועי בנמל אשדוד. הסיור חשף בפני הבאים את הפעילות הרבה בכל הקשור לייבוא וייצוא של מטענים המגיעים לישראל. נמל אשדוד הוא הנמל הגדול והמודרני בישראל כאשר עיקר המטענים עוברים דרכו בשל מיקומו הגאוגרפי ושטחי הנמל הנרחבים המיועדים לפעילות פריקה טעינה ואחסנה של מטענים. נמל אשדוד, נחשב לנמל הגדול בישראל בהיקפי המטענים ומהווה שער כניסה מרכזי לסחורות ומטענים למדינת ישראל וממנה, מאז החל לפעול בשנת 1965. כ- 99% מהמטענים מגיעים ארצה דרך הים. מכאן החשיבות לנמל יעיל אומרים בנמל. החזון נמל אשדוד להיות הנמל המוביל בישראל ובכל המזרח התיכון.
מיקומו קרוב למרכז ולדרום הארץ, והנגישות קלה לצירי תנועה. מבחינת ציר בינלאומי הוא קרוב לתעלת סואץ. התשתיות בנמל מתקדמות והם כוללות: ניהול מכולות ממוחשב, שטחי אחסון נרחבים, קרבה למסילת רכבת. שער חדשני וממוחשב לכניסה וליציאת משאיות בן 32 מסלולים . עומק רציף עומד על 15.5 מ' המאפשר כניסת אוניות גדולות.
נמל אשדוד, נחשב לשער הכלכלי המוביל של מדינת ישראל והוא המתקדם במדינה. בשנת 2005, נעשתה רפורמה שפרקה למעשה את רשות הנמלים ל- 4 חברות ממשלתיות הנמל באשדוד הפך להיות חברה בע"מ, בבעלות המדינה. הנמל, מספק מעטפת שירותים, בהם שירותים לוגיסטיים. כגון: גרירה והכנסת אוניות לנמל ועגינתן, אספקת שירותים כפריקה, טעינה ואחסנה בתפזורת ובמכולות. שטח הימי בנמל 984,000 ממ"ר. והשטח היבשתי כ- 1,325,000 ממ"ר. בנמל מועסקים 1360 עובדים. הנמל עובד כיום עם 700 חברות תובלה, כ- 4,000 משאיות פוקדות את הנמל בכל יום. ייבוא מכוניות חדשות לישראל מתבצע בעיקר באשדוד, כאשר כ- 51% מכמות המכוניות כ- 170 אלף מכוניות מגיעות לאשדוד בשנה. בעיקר ממדינות אירופה וארה"ב. 33% לנמל אילת ו- 16% לנמל חיפה.
נמל אשדוד הוא הנמל הגדול בישראל מבחינת כמות אוניות המטען שעוברות בו לרבות שינוע המטענים. נמל אשדוד פועל בנוסף לנמל חיפה ונמל אילת. נמל אשדוד מצוי לחוף הים התיכון.
על פרויקט, ה"שער החדש" מדברים בגאווה בנמל. השער, הינו פתח מרכזי למשאיות שפועל באופן אוטומטי ומופעל באמצעות מערכת ממוחשבת מתקדמת, הכוללת זיהוי ממוחשב של לוחות רישוי ומספרי מכולה וזיהוי ביומטרי של הנהגים. בשער 32 מסלולים, בכל מסלול משקל לשקילת משאיות. מסרים אלקטרוניים, המאפשרים זרימה מהירה של המשאיות אל הנמל ומהנמל. מצלמות העוקבות אחר המשאיות שמספר מזהה צמוד להם בגג ובדפנות בדלתות. הליכי הביקורת, לזיהוי המשאית והמטען מבוצעים תוך כדי נסיעת המשאית. בכל יום מבוצעות כ- 8,000 כניסות ויציאות של כלי רכב בשער.
מליאת התחבורה ביקרה במרכז המבקרים המתקדם בנמל אשדוד, ביקור שהווה פתיחת צוהר לעולם המרתק של נמלי הים. במסע ייחודי זה נחשפו חברי המליאה למכלול מופלא של היתרונות הרבים בנמל. המסלול החוויתי, שכלל מגוון אמצעי הקרנה, סיור רכוב בנמל וחוויות אינטראקטיביות נוספות, הציג את ההיסטוריה של הנמל והתפתחותו לנמל המוביל בישראל.
חברי המליאה נהנו מסיור במרכז מבקרים חדיש ומתקדם ומסיור ממונע בשטח בו ראו מקרוב את עבודת הנמל: מנופי ענק, אוניות עצומות, מטענים מגוונים ועוד.
אנו מבקשים להביע תודה והערכה רבה על יום הביקור הייחודי והמעניין, בנוסף להתקדמות הטכנולוגית המרשימה, הוקפנו לאורך כל הביקור בצוות אנשים מקצועי, איכותי ואדיב והשירות שקיבלנו היה ראוי לשבח.